SEO – SÖKMOTOROPTIMERING
Trafiken till en hemsida drivs primärt från fem olika håll:
- Sökmotorer
- Direkttrafik
- Referenser (länkar från andra sidor)
- Sociala medier
- Annonser
SÖKMOTORER (t ex Google, Bing, Yahoo, Yandex, Baidu, DuckDuckGo)
Den otvivelaktigt största kanalen som genererar trafik till hemsidan. I de flesta fall handlar det om att 50% av alla besökare kommer från en sökmotor och i många fall handlar det om betydligt högre siffror. Vikten av att hamna högt på sökmotorerna är därför oerhört stor. Hamnar man långt ned i sökresultaten blir man borträknad. Det är få som fortsätter scrolla om utbudet från de översta träffarna täcker behovet. Det här är den viktigaste kanalen som man bör satsa på för att generera nya besökare och kunder.
DIREKTTRAFIK
Detta är de som känner till adressen till din hemsida och skriver in den i adressfältet eller har den sparad som länk bland favoriter eller i webbläsarens historik. Denna går inte att påverka mer än att uppmuntra besökare att spara ett bokmärke i webbläsaren.
REFERENSER
När någon annan webbplats länkar till din så får du en referenslänk. Det kan t ex handla om en rekommendation från en leverantör, eller en artikel som handlar om din bransch. Referenslänkar är värda väldigt mycket. Ju fler som länkar till din hemsida desto högre trafik får du och, inte minst, din rating på Google och andra sökmotorer höjs. Många hjälper varandra genom att länka till varandras hemsidor i utbyte.
SOCIALA MEDIER
När du skriver innehåll på sociala medier och sedan länkar till din hemsida så får du trafik den vägen. Det är ett enkelt och billigt sätt att hitta fler som kan tänkas vara intresserade av dina produkter. I sociala medier är det lätt att rikta in sig på ett intresse, t ex genom en grupp eller företagssida och även geografiskt om du helst bara vill nå ut till ett begränsat område.
ANNONSER
De vanligaste typerna av digitala annonser är på Google Ads och i sociala medier. När du skapar en annonskampanj på Google Ads kommer du att få väsentligt högre antal besökare till din hemsida. Man kan annonsera kontinuerligt (dagligen) eller bara stötvis om man t ex har säsongsbetonade produkter. Man bestämmer själv vilken budget man vill lägga per dag, och ju högre budget desto fler gånger visas annonsen. Du lägger till rätt sökord och kan begränsa områden geografiskt eller demografiskt.
Att annonsera i sociala medier är ofta lite dyrare per klick, men det är faktiskt ännu mer effektivt för att rikta sig till specifika målgrupper med olika intressen och i geografiska och demografiska avgränsningar.
SEO-byrå för sökordsoptimering
Vi kan sökordsoptimering. Vi hjälper dig. Skicka ett mail till info@ead.se ››